09.02.2018 / 13:08

Штучні небаланси дозволяють "Нафтогазу" в три рази завищувати ціну на газ

Штучне здорожчання газу внаслідок трансформації його в бухгалтерському обліку в послугу балансування, становить понад 300% від визначеної ціни в договорах між підприємствами ТКЕ із «Нафтогазом», зазначають в Асоціації газового ринку України.
Штучні небаланси дозволяють "Нафтогазу" в три рази завищувати ціну на газ

Асоціація газового ринку України (АГРУ) поставила під сумнів достовірність даних ПАТ "Укртрансгаз" по заборгованості за послуги балансування газу. 

"Укртрансгаз” розповсюдив заяву, що підприємства ТКЕ та оператори ГРМ (облгази) не сплатили йому за замовлені послуги балансування понад 20 млрд грн. В свою чергу, ВСІ Оператори ГРМ, з якими поспілкувались фахівці Асоціація газового ринку України, заперечили, що вони замовляли послуги балансування у обсягах, про які звітує “Укртрансгаз”. За даними облгазів, заборгованість за послуги балансування у них існує, але такі борги в десятки разів менші, ніж ті про які стверджує Укртрансгаз. Наявні у Облгазів борги перед “Укртрансгазом” є не більшими ніж заборгованість держави перед ними за: по-перше, за непрофінансовані бюджетом пільги та субсидії населення; по-друге, за обсяги виробничих втрат, які всупереч існуючим методикам не враховані у складі тарифів. Все, що виставлено “Укртрансгазом” понад такі суми – не відповідає дійсності.

В АГРУ зазначають - Облгази не раз повідомляли, що “Укртрансгаз” виставляє для оплати необґрунтовані рахунки. На численні листи та запити Облгазів до "Укртрансгазу" з проханням надати розгорнуту інформацію щодо суми боргу, як це передбачено пунктом 4 глави 4 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, “Укртрансгаз” такі запити проігнорував. Така поведінка держаної компанії, яка нібито стурбована та прагне повернути борги, але, при цьому, ухиляється від пояснень, як ці борги утворювались, виглядає дивною та нелогічною.

Справа в тому, що левова доля боргів, заявлених “Укртрансгазом”, виникла не з вини задекларованих в прес-релізі боржників, а внаслідок узгоджених дій інших суб’єктів. Таким чином “Укртрансгаз” спільно з НАК “Нафтогаз України” фактично намагаються перекласти збиткові сфери своєї діяльності на інших учасників ринку газу.

АГРУ зробив вичерпне роз'яснення стосовно таких "узгоджених дій" та їх фігурантів. 104.ua наводить це роз'яснення:

Спочатку про саму послугу балансування, за яку “Укртрансгазу” начебто так багато заборгували.

На офіційному сайті “Укртрансгазу” - http://utg.ua/utg/customers/balansing.html - зазначено, що у разі виникнення у Замовника послуг транспортування негативного місячного небалансу та його неврегулювання відповідно до Кодексу газотранспортної системи України в строк до дванадцятого числа наступного місяця, Замовник зобов’язаний сплатити Оператору ГТС (“Укртрансгазу”) за послуги балансування.

Тобто, послуги Оператора ГТС із балансування необхідні в разі, коли певний суб’єкт господарювання використав із газової труби обсяг газу більший, ніж цей суб’єкт придбав на ринку. “Укртрансгаз”, як Оператор ГТС, має обов’язок усунути цей небаланс газу шляхом дозакачки (наповнення) газотранспортної системи на зайво відібраний обсяг газу. Усунення такого негативного небалансу в газовій трубі і є сутністю послуги балансування, за яку суб’єкт господарювання має сплатити “Укртрансгазу”.

За даними “Укртрансгазу”, ЗАМОВНИКАМИ послуг балансування, які винні йому понад 20 млрд грн., Оператори ГРМ, відомі широкому загалу як “Облгази”. Але всі Оператори ГРМ, з якими вдалося поспілкуватись, заперечили, що вони замовляли послуги балансування у обсягах, про які звітує “Укртрансгаз”. За даними Облгазів, заборгованість за послуги балансування у них існує, але такі борги в десятки разів менші, ніж ті про які стверджує Укртрансгаз. Наявні у Облгазів борги перед “Укртрансгазом” є не більшими ніж заборгованість держави перед ними за: по-перше, за непрофінансовані бюджетом пільги та субсидії населення; по-друге, за обсяги виробничих втрат, які всупереч існуючим методикам не враховані у складі тарифів. Все, що виставлено “Укртрансгазом” понад такі суми – не відповідає дійсності.

Облгази не раз повідомляли, що “Укртрансгаз” виставляє для оплати необґрунтовані рахунки. На численні листи та запити Облгазів до "Укртрансгазу" з проханням надати розгорнуту інформацію щодо суми боргу, як це передбачено пунктом 4 глави 4 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, “Укртрансгаз” такі запити проігнорував. Така поведінка держаної компанії, яка нібито стурбована та прагне повернути борги, але, при цьому, ухиляється від пояснень, як ці борги утворювались, виглядає дивною та нелогічною.

Справа в тому, що левова доля боргів, заявлених “Укртрансгазом”, виникла не з вини задекларованих в прес-релізі боржників, а внаслідок узгоджених дій інших суб’єктів. Таким чином “Укртрансгаз” спільно з НАК “Нафтогаз України” фактично намагаються перекласти збиткові сфери своєї діяльності на інших учасників ринку газу.

Стосовно "боргів" за балансування для ТКЕ

Обов’язки « Нафтогазу» полягають в необхідності постачати газ для підприємств ТКЕ, які виробляють тепло для населення. У 2015 – 2017 роках «Нафтогаз» під тиском Уряду  уклав з підприємствами ТКЕ договори постачання для вироблення тепла. Але «Нафтогаз» запровадив спірну з правової точки зору практику підписання актів приймання-передачі газу лише з тими підприємствами ТКЕ, які вчасно розраховувались за придбаний газ. Решті ж підприємств «Нафтогаз» повертає акти приймання-передачі газу без підписання. При цьому позиція « Нафтогазу» в тому, що газ він нібито не поставляв, а підприємства ТКЕ цей газ несанкціоновано відбирали із газотранспортної системи України.

Таким чином, «Нафтогаз» намагається підмінити операції від продажу  газу підприємствам ТКЕ по низькій ціні, що встановлена Урядом, на більш прибуткові операції продажу технологічного газу на адресу власної «дочки» – «Укртрансгазу».

Свого часу Асоціація наглядно ілюструвала наслідки подібних дій та звертала увагу компетентних державних органів на необхідність невідкладного вирішення ситуації, що склалася у постачанні природного газу підприємствам ТКЕ ("Звернення щодо ухилення НАК «Нафтогаз України» від виконання спеціальних обов’язків" http://www.agru.org.ua)

Начебто з метою усунення таких “небалансів”, тобто для балансування, «Укртрансгаз» придбаває технологічний газ. І тут ключовий момент – цей технологічний газ закуповують саме у «Нафтогазу» (документи за  посиланням  -  К онтракти_ВТВ_Укртрансгаз)при цьому, за ціною, вищою за ціну, встановлену для підприємств ТКЕ відповідно до постанов Уряду від 01.10.2015 №758 та від 22.03.2017 №187.

От і все, коло замкнулось – тепер в обліку «Нафтогазу» відображено не постачання газу підприємствам ТКЕ (які фактично цей газ спожили) за регульованою ціною, встановленою Урядом, а реалізацію газу власному дочірньому підприємству «Укртрансгазу», та ще й за ринковою ціною. В обліку НАК «Нафтогаз України» операції постачання природного газу підприємствам ТКЕ на понад 2 млрд.куб.метрів не відображені, натомість відображені операції продажу цього газу на адресу ПАТ «Укртрансгаз» за завищеною ціною у складі обсягів газу для «виробничо-технологічних потреб» Оператора ГТС.

Наведемо лише деякі деталі та фінансові результати від таких маніпуляцій: лише за період з січня 2016 року до червня 2017 року «Укртрансгаз» відобразив в своєму обліку штучних небалансів на суму понад 12 млрд.грн. Штучне здорожчання газу внаслідок трансформації його в бухгалтерському обліку в послугу балансування, становить понад 300% від визначеної ціни в договорах між підприємствами ТКЕ із «Нафтогазом».

За рахунок підміни в обліку фактичних операцій на вигадані штучно покращуються фінансові показники «Нафтогазу».

Об’єктивної необхідності для усунення таких небалансів не було, адже НАК «Нафтогаз України» на 100% забезпечений необхідними ресурсами газу - від ПАТ

«Укргазвидобування» та ПАТ «Укрнафта». Фактично «Нафтогаз» може самостійно, без залучення Оператора ГТС, здійснити поставки газу підприємствам ТКЕ, не допускаючи виникнення небалансів газу в газотранспортній системі України. Достатньо оформити отримані від підприємств ТКЕ акти приймання-передачі газу.

"Борги" операторів ГРМ (облгазів) та постачальників газу по ПСО

Постанова НКРЕКП № 2493 «Про затвердження Кодексу газотранспортної системи», яка набрала чинності 27 листопада 2015 року, ввела норму, що весь обсяг газу, який спожито в рамках ПСО соціально захищеними споживачами (а це підприємства ТКЕ, релігійні організації, населення), вважається поставленим постачальником газу, на якого Урядом покладено обов'язок ПСО. Це означає, що Регулятор зробив описані вище зловживання на ринку    шляхом    підміни    невигідних    «поставок    газу    ПСО»    на    вигідні  операції «балансування газу» не цікавими для «Нафтогазу» та «Укртрансгазу». Але «Укртрансгаз» не хоче застосовувати ці норми Кодексу ГТС, та оскаржив такі зміни в судовому порядку. Та навіть не чекаючи рішення суду, «Укртрансгаз»  самостійно приписав «борг» з «балансування» на операторів ГРМ та постачальників по ПСО.

«Укртрансгаз» дозволяє собі ігнорувати норми Кодексу ГТС та намагається їх тлумачити інакше, ніж сама НКРЕКП, яка є їх автором. Зокрема, в контексті “завішування” боргів за послуги балансування на Операторів ГРМ, НКРЕКП неодноразово звертала увагу Укртрансгазу, що газорозподільні підприємства не є споживачами газу в розумінні Кодексу для виробничо-технологічних втрат, а тому застосування коефіцієнту 1,2 при визначенні послуг балансування для них, є необґрунтованим (нижче наведено витяг з відповіді НКРЕКП на звернення Асоціації). Це ще один приклад того, як вибіркове застосування законодавства «Укртрансгазом» у змові з «Нафтогазом» має за мету штучну оптимізацію власних фінансових показників.

На додачу: необхідна перевірка, чому серед боржників, перерахованих в прес-релізі «Укртрансгазу», не має «Нафтогазу». Адже це найбільший постачальник газу в Україні, та йому навіть технічно важко уникнути боргів за послуги балансування. Якщо раптом виявиться, що ці борги в обліку «Укртрансгазу» зникли, слід ретельно вивчити коли і як вони погашались, чим за них розрахувались.

Дії «Нафтогазу» та «Укртрансгазу» перетворюють регульовані Урядом ціни газу, що використовуються для ПСО, на профанацію та спотворюють державну політику на ринку газу. Відношення «Нафтогазу» до встановленого законодавством обов’язку постачати газ підприємствам ТКЕ нагадує приказку: “Казав пан кожух дам, та тепле його слово».

Наразі, напевно, залишається сподіватися на законодавчий механізм врегулювання даного питання, оскільки на звернення Асоціації до Мінрегіону влітку 2017 року  щодо  зазначеної проблематики, Міністерством було надано наступну відповідь:

 

Джерело: