30.07.2017 / 12:00
Олександр Притика, екс-директор "Регіональної газової компанії":

Реформи "Нафтогазу" зводяться до підвищення цін, причому робиться це руками уряду

«В "Нафтогазі" отримують додатковий дохід, а Кабмін бере на себе віесь гнів народу, який просто не витримує таких цін»

Підтримати 0 0
Олександр Притика, екс-директор "Регіональної газової компанії" Олександр Притика, екс-директор "Регіональної газової компанії" ФОТО: интервью ЭП

- Нещодавно "Нафтогаз" створив ТОВ "Газопостачальна компанія" Нафтогаз України". Воно буде продавати газ населенню замість газзбутів. Ця ініціатива пов'язана з бажанням НАК увійти в цей бізнес або з бажанням за допомогою НАК передати цей бізнес від Фірташа в інші приватні руки?

- Апарат управління НАК, який витрачає на своє утримання вдвічі більше, ніж на інвестиційні програми всіх облгазів, повинен знайти нову роботу.

"Нафтогаз" створювався як абсолютно штучна організація, зроблена під громадянина Бакая (Ігор Бакай, глава НАК "Нафтогаз України" з 1998 по 2000, - ЕП). Всі повинні розуміти, що НАК - це штучна надбудова, створена для нібито більш ефективного управління абсолютно самодостатніми держпідприємствами - "Укртрансгаз", "Укрнафта", "Укргазвидобування".

"Нафтогаз" - це паразит, який спекулює на державних активах. Коли в НАК прийшла команда Коболєва, вони говорили, що їх мета - зруйнувати НАК, але потім щось змінилося.

- Головою ТОВ "Газопостачальна компанія" Нафтогаз України "став Олег Діденко. Чому вибрали саме його?

- Я з ним зустрічався кілька разів. З моєї точки зору, це людина, що не має ані професійного, ані управлінського досвіду, щоб займатися тими питаннями, якими він займається. А займається він і газорозподільними мережами, і роздрібними продажами, і закупівлями в "Укртрансгазі".

- Діденко - це людина Коболєва або глави Мінприроди Остапа Семерака, з яким у нього родинні стосунки?

- Гадки не маю. Але він же працює в "Нафтогазі", значить - Коболєва.

- Яка зараз дебіторська і кредиторська заборгованості газзбутів?

- У нас немає проблем з боргами перед НАК. Взагалі. Ось дві таблички. Ось опалювальний сезон 2016-2017 років (показує таблицю). З 1 жовтня "Нафтогаз" відпустив нам товару на 47,9 млрд грн, ми заплатили йому 39 млрд грн, а 8,3 млрд грн - це те, що нам винен бюджет.

- Але це ж цифри за конкретний опалювальний сезон, а "Нафтогаз" називає більш значні суми і, мабуть, говорить про всю історію відносин з газзбутами.

- Я не знаю, про що він говорить. У нас немає проблем з погашенням основного боргу. Якби вони були, нас би засудили. Від НАК до газзбутів немає жодного позову до суду. Проблема полягає в штрафних санкціях.

Я не буду приховувати: населення і бюджет розраховуються несвоєчасно, через що ми також розраховуємося з НАК несвоєчасно. В результаті вони нам уже нарахували майже 1,5 млрд грн штрафних санкцій, які неможливо отримати ні з бюджету, ні від населення. І це проблема.

- Давайте повернемося до питання. Яка загальна сума боргів газсбитов перед "Нафтогазом" за всю історію відносин? Може, це 30 млрд грн, які раніше озвучував Андрій Коболєв?

- Це неможливо в принципі. Я взагалі не розумію, звідки беруться цифри, якими артикулює пан Коболєв. Ще раз повторюю: єдиною проблемою в розрахунках газзбутів з "Нафтогазом" є штрафні санкції.

- "Нафтогаз" називає газ збути «непотрібними посередниками». Цікавіше інше: газсбити - це компанії без майна, які оперують десятками мільярдів гривень. Які є гарантії, що той чи інший гравець, наприклад, РГК, не вирішить ліквідувати ці компанії, попередньо накопичивши на них великі борги перед НАК?

- По-перше, люди, які називають кілька тисяч працівників газзбутів "непотрібними посередниками", - негідники і маніпулятори.

По-друге, саме газзбути забезпечили надходження структурам "Нафтогазу" понад 60 млрд грн доходів тільки за останній опалювальний період.

По-третє, ліквідація газзбутів не вигідна економічно для газорозподільних компаній так як споживачі, що залишилися без постачальника, стануть проблемою для самої газорозподільної компанії.

- Яка зараз заборгованість облгазів перед "Нафтогазом"?

- Десь 2,5 млрд грн.

- Вона була приблизно такою ж на початку 2017 року. Ви принципово її не скорочувати?

- Ця цифра не знижуватиметься до тих пір, поки не буде прийнято рішення про джерело її погашення. Це та ж історія, що і з платою за мережі.

- Плата за мережі - окреме питання, повернемося ще до нього. У 2011 році Верховна Рада прийняла закон, за яким учасникам газового ринку списувалося понад 20 млрд грн боргів. У цьому списку були і облгази. Скільки тоді їм було списано?

- Близько 5 млрд грн, але у цього були причини. Тоді протягом двох років, незважаючи на кратне зростанння ціни на газ, регулятор не переглядав тариф облгазів, виходячи з їх технологічних потреб. За два роки і накопичилися ці борги. Було два варіанти вирішення: компенсувати з держбюджету або пробачити борги.

- Мене це питання цікавить в контексті сьогоднішніх днів. Ви говорите, що зараз борги облгазів перед "Нафтогазом" складають 2,5 млрд грн. Де гарантії, що в майбутньому, при адекватній для вас політичній кон'юнктурі, вони не будуть списані за сценарієм 2011 року?

- Я не впевнений, що кон'юнктура зміниться. Однак спосіб погашення цих боргів потрібно знаходити. Вони повинні бути або списані, або повинен бути знайдене джерело їх погашення.

- Тепер про плату за мережі. Це правда, що всі облгази підписали з Міненерго так звані угоди платності (договори, в рамках яких приватні облгази повинні платити за експлуатацію державних газових трубопроводів, - ЕП)?

- Так, всі. Угоди діють з 1 червня 2017 року.

- Чи правда, що в пунктах розбіжностей до угод облгази записали умову, відповідно до якої вони починають платити за мережі тільки після того, як НКРЕКП включить в структуру тарифу ці витрати?

- Так. Ніхто не платить. Це була узгоджена позиція всіх учасників ринку. Це абсурдна ситуація. Міненерго постійно надсилає нам листи, щоб ми починали платити, а ми пишемо листи в НКРЕКУ з проханням включити ці витрати в наш тариф. Інших джерел у нас немає. Нам немає чим платити.

- Газові мережі будувалися за часів СРСР за рахунок населення. Наскільки справедливо змушувати зараз населення платити за підтримку і розвиток мереж і одночасно на цьому заробляти?

- Я вважаю, що несправедливо.

- Може, тоді за оренду мереж повинен платити облгаз, а не населення?

- За рахунок чого? Бізнес облгазів - це експлуатаційне обслуговування. Ваша пропозиція - це те ж саме, що змусити "Укравтодор" платити за дороги.

- Влітку "Нафтогаз" відібрав "Кіровоградгаз" у глави "Укргаз-енерго" Ігоря Вороніна. Коболєв говорив, що на прикладі "Кіровоградгазу" вони хочуть зробити пілотний проект: почати платити за оренду мереж без підвищення його тарифу. Якщо цей шар злетить, для вас це не буде аргументом, який змусить платити за оренду мереж без підвищення тарифу?

- Не буде. Це чиста піар-акція. Єдиний варіант для "Кіровоградгазу" платити за мережі без зміни тарифу - або через невиконання інвестпрограми, або шляхом несплати за газ "Нафтогазу".

- «Віджим» "Кіровоградгазу" у приватної особи і перехід цієї компанії під управління держави - це не початок повномасштабного процесу переходу газорозподільних мереж під контроль "Нафтогазу", чого давно домагається Коболєв?

- Не знаю, але якщо судити зі стратегії, "Нафтогаз" буде користуватися будь-якими способами, щоб зайти на ринок розподілу газу. Я не лукавлю, коли говорю, що роздрібний ринок населення для нас сьогодні неприбутковий. Це вимушена послуга, відсутність якої породжує ще більші проблеми для облгазів. Тому ми будемо вітати прихід на ринок населення будь-якого сумлінного постачальника, який не буде через місяць кидати споживачів напризволяще через те, що вони вчасно не сплатили рахунки.

- Чи керувала РГК до останнього часу газорозподільним бізнесом, в тому числі "Кіровоградгаз", Ігоря Вороніна?

- Ні. Вони відмовилися входити в бренд РГК, але ми з ними підтримуємо робочі відносини, консультуючись з різних питань. Так само, як і з іншими учасниками газорозподільного бізнесу.

- Тобто це правда, що ви їм пропонували увійти в групу?

- Так, але вони не захотіли. Не знаю чому.

- Є дані, що Генпрокуратура відкрила кримінальне провадження, в якому фігурують всі облгази, за фактом несплати ними оренди мереж. Ця ініціатива - команда "фас" проти Фірташа?

- Складно це коментувати. Ми не бачимо складу злочину ні в одній з операцій своєї господарської діяльності. Це чисто медійна тема. До речі, жоден з недержавних власників не претендує на те, щоб отримувати плату за мережі, які вони побудували. Вони розуміють, що це абсурдно.

Вони будували мережі, щоб забезпечити собі доставку газу до житлового будинку або до комерційного об'єкту. Вони прекрасно розуміють, що облгази і міськгази не наживаються на цих мережах, а просто забезпечують їх експлуатацію. Чому цього не можуть або не хочуть зрозуміти деякі українські політики, я не знаю.

- Прокоментуйте, будь ласка, інформацію про те, що у НКРЕКП немає можливості перевірити дані облгазів про рівень реальних розрахунків з ними населення за газ. Чому так вийшло?

- Комісія може все. Ступінь і глибина контролю газорозподільного бізнесу з боку регулятора безпрецедентна.

- Спершу інакше: це правда, що биллинговая система РГК - за кордоном?

- Боже збав (сміється). Що ви маєте на увазі?

- Резервна хмара централізованої системи обліку споживання газу.

- Не можу прокоментувати. У кожного ліцензіата інформація зберігається на його серверах. Також підписано договір на хмарний сервіс з однієї відомою українською компанією для зберігання резервних копій. Де вони зберігають ці дані, гадки не маю. Ось ви знаєте, де ваш айфон зберігає резервну копію?

- У мене не айфон. Кажуть, ці дані спеціально виводять за межі законодавства країни, щоб їх неможливо було перевірити.

- Йде цілеспрямована наклепницька кампанія. Напевно, користуючись одіозністю прізвища Фірташа, хочуть прийти і забрати його бізнес.

- Поговоримо про одіозність. Після зміни влади в 2014 році була перевірка АМКУ на предмет монопольної ролі особи, яка контролює облгази. Тоді комітет не знайшов порушень. Чи це не смішно в умовах, коли РГК контролює більше половини облгазів в країні?

- Всі облгази країни потрапляли під ознаки концентрації через "Нафтогаз", який раніше володів пакетами акцій цих компаній. З точки зору АМКУ це концентрація, тому доводити ще одну концентрацію не бачу сенсу.

- Ну як же? На офшори Krezer, Porala, Pasler, Nesiba записані акції двох десятків облгазів. Вам не доводилося стимулювати Антимонопольний комітет, щоб він цього не помітив?

- Я не знаю кількості акціонерів облгазів. У кожній компанії кілька тисяч акціонерів. Ніхто ж не може сказати, хто є власником ДТЕК або СКМ. Так само я не можу взяти на себе сміливість сказати, хто і в яких пропорціях володіє Group DF або її газовим бізнесом.

- Є відчуття, що при владі чи то була, чи то з'явилася лояльність до Фірташа. Нещодавно Кабмін дозволив газзбутам отримувати 2,5% маржі від постачання газу населенню "живими" грошима. До цього вони оплачувалися через механізм субсидій. Такі коригування були внесені в спеціальні рахунки. Чому Кабмін прийняв це рішення на користь РГК?

- Раніше законодавчо було врегульовано, що спецрахунки адмініструє НКРЕКУ, а з 1 квітня, згідно із законом "Про ринок природного газу", ця норма втратила чинність. Після цього жоден держорган не мав права адмініструвати ці рахунки.

Тому останні півроку, з квітня, ми працювали в режимі якогось компромісу між "Нафтогазом", "Укртрансгазом", облгазами і газзбутами про те, як розподіляти гроші. Весь цей час йшли обговорення даного питання. З травня почалася розробка цієї постанови.

Основний камінь спотикання був в тому, що 50% виручки від продажу газу населенню надходить у вигляді субсидій, які згідно із законом може отримувати лише НАК. Постанова зняло проблему: субсидії для нас замінені "живими" грошима.

- Чому Кабмін погодився на лібералізацію по відношенню до вас?

- Слухайте, це здоровий глузд. Немає ніякої лібералізації. Ось як ділиться пиріг грошей, отриманих від поставок газу населенню (показує діаграми).

- Де в цьому пирозі 2,5%, які ви будете отримувати "живими" грошима?

- Зеленим кольором показано: 148 млн грн.

- Чому НАК вважає, що це рішення Кабміну - крок назустріч РГК?

- Не знаю. Мені Андрій Володимирович навіть надсилав смс з питанням, скільки нам коштувало прийняти цю постанову. Я про себе покрутив пальцем біля скроні і відповів, щоб він запитав у своїх співробітників. Постанову лобіював НАК.

- У Коболєва напружені відносини з Гройсманом. З цього випливає, що Гройсман активно вникає в галузь і намагається будувати її під себе. Чи відчуваєте ви на собі турботу прем'єр-міністра?

- У нас немає відчуття, що уряд нами цікавиться або займається.

- Ви розумієте природу конфлікту Коболєва і Гройсмана?

- НАК вважає, що є головною реформаторської силою в цій пригнобленій безпросвітній країні, а всі інші - корупціонери. Реформи "Нафтогазу" зводяться до підвищення ціни на газ, причому робиться це руками уряду. В результаті одним дістаються корінці, іншим - вершки.

В тому сенсі, що в "Нафтогазі" отримують додатковий дохід і звання високоефективних менеджерів, а Кабмін бере на себе весь гнів народу, який просто не витримує таких цін. Крім того, виникають проблеми з фінансуванням з бюджету зростаючих виплат по субсидіях.

- Коболєв якось виключав вас зі списку своїх контактів. Зв'язок досі не відновлений?

- Він не виключав. Ми іноді обмінюємося месседжами, але продуктивних відносин немає. Я йому пропонував, але він вважає, що нам нема про що говорити.

- Навесні НКРЕКП розділила ціну на газ і абонплату за підключення до мережі. Потім це рішення скасували. Чи є зрушення в цьому питанні?

- Ми направили в НКРЕКП всі розрахунки з обґрунтуваннями, чому необхідно приймати це рішення, але ясності в цьому питанні немає.

- Є інформація, що РГК планувала купити ТОВ "Карпатигаз". (Компанія з орбіти Юрія Бойка та Євгена Бакуліна, яка заробляла на продажах газу, видобутого на родовищах державної "Укргазвидобування". - ЕП.) Чому це рішення не було доведено до кінця?

- Не можу це коментувати. Я б ніколи не купив "Карпатигаз".

- Це зараз, тому що вона стала токсичною.

- Так вона вже тоді була токсичною. Там дуже багато акціонерів, наскільки мені відомо. Дуже багато. І різних.

- Більше, ніж у РГК?

- Так, значно більше. У РГК взагалі один або два акціонери.

- Ще про токсичність. У РГК через іміджу Фірташа є потреба в генеруванні навколо себе позитивного інформаційного поля. Канал "Інтер" міг би стати для цього відмінним майданчиком, але не став. Інформаційну політику "Інтера" визначає Сергій Льовочкін. Чи не є те, що РГК не може використовувати потенціал "Інтера", доказом напружень між Льовочкіним і Фірташем?

- По-перше, у РГК позитивний імідж. По-друге, за останніми дослідженнями USAID, репутація облгазів за якістю надання послуг знаходиться на першому місці в порівнянні з послугами комунального господарства.

- Вибачте, давайте повернемося до питання.

- Ми намагаємося працювати і з "Інтером", і з каналом "112".

- Однак у вас є нестиковки з "Інтером" в плані надання можливості висловлення своєї позиції.

- Я такого не відчував.

- Оцініть рівень комунікації між РГК і "Укртрансгазом". Відносини ускладнилися після звільнення з "Укртрансгазу" Ігоря Прокопіва?

- Ми просто перейшли на протокольний характер відносин.

- Протокольно-продуктивний?

- Ні, в основному листування, але конструктив, звісно, загубився.

- Чи вважаєте ви продуктивною позицію Прокопіва, який, користуючись своїми повноваженнями заступника голови Міністерства енергетики, блокує анбандлінг "Нафтогазу" за сценарієм, запропонованим Коболєва?

- Він блокує?

- Через Міненерго повинні проходити певні процедури, але вони не проходять через конфлікт між Прокопівим і Коболєвим.

- Я особливо не вникаю в план анбандлінгу, але розумію одне: "Нафтогаз" повинен має бути зруйнований якомога швидше. Не хочу зайвого говорити, тому що якщо це станеться, скажуть, що це в інтересах Фірташа. Вчора прочитав інтерв'ю Кістіона, і там навпаки сказано, що бездіяльність йде з боку НАК.

- Якраз Кістіон і Прокопів пливуть в одному човні. Це люди, які працюють проти реалізації анбандлінгу за сценарієм Коболєва.

- Я не знаю всіх нюансів. Я розумію одне: для НАК втрата впливу на "Укртрансгаз" буде смертельною. Тому НАК зацікавлений в тому, щоб Укртрансгаз став незалежним від нього якомога пізніше.

- Тобто параліч анбандлінгу вигідний керівництву "Нафтогазу"?

- Звичайно. Думаю, він їм і організований.

- Ну як організований? Прокопів з Коболєвим руки один одному не подають.

- Зрозуміло. Проте, Прокопів, очевидно, зацікавлений, щоб оператор ГТС був незалежний від "Нафтогазу", а "Нафтогаз" зацікавлений в протилежному.

- Коболєв заявляв, що в реалізації плану анбандлінгу не зацікавлений Фірташ, адже в разі приходу реального іноземного партнера по управлінню ГТС газовий бізнес Фірташа не витримає конкуренції. Чи може Фірташ розлучитися з цим бізнесом, якщо запропонують хороші гроші?

- З кожним новим меседжем пана Коболєва мені все складніше його коментувати, тому що я не розумію, звідки він бере цю інформацію. Таке відчуття, що він з топ-менеджера перетворився на публічного політика.

Він весь час згадує Фірташа. Можливо, він з ним періодично спілкується. Я особисто з Фірташем не спілкувався вже три чи чотири місяці. Якщо Коболєв так впевнено говорить про інтереси Фірташа, очевидно, він з ним спілкується.

- Дмитро Васильович готовий розлучитися з газовим бізнесом, якщо буде розгорнуто сценарій приходу іноземного партнера до управління ГТС?

- Це питання до Дмитра Васильовича. Я не можу коментувати питання, пов'язані з розпорядженням корпоративними правами.

Джерело