31.07.2015 / 12:50

Як НКРЕКП «заморозила» гроші облгазів і споживачів

«Перші ж кроки реформи газового ринку зіштовхнулися з фінансовими проблемами»

Підтримати 9 0
Дмитро Марунич, Співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич, Співголова Фонду енергетичних стратегій

Forbes Україна

Розпочата реформа газового ринку вже приносить перші «несподіванки» його учасникам. Днями всі учасники ринку – НАК «Нафтогаз України», «Укртрансгаз», розподільчі та постачальні компанії (колишні облгази, розділені, згідно з законом про ринок природного газу, на транспортну і збутову складові) у буквальному сенсі потрапили під каток регулятора – НКРЕКП. Комісія змінила алгоритм розподілу коштів, які надходять від споживачів на поточні рахунки зі спеціальним режимом використання постачальників газу. У результаті на кінець липня на рахунках в Ощадбанку в прямому значенні зависло понад мільярд гривень, під загрозою опинилася стабільність розрахунків постачальників із власником ресурсу – НАК «Нафтогаз України».

Закон про ринок природного газу передбачав поділ облгазів за видами діяльності з 1 липня нинішнього року. Облгази виконали вимоги закону і розділилися – на розподільчі та постачальні компанії.

Проте найцікавіше почалося потім. Алгоритм розподілу виторгу від продажу газу, який діяв до 1 липня, передбачав пропорційний розподіл коштів, що надходять на спецрахунки облгазів, між учасниками ринку: близько 80% ішло на адресу «Нафтогазу» як оплата за сам газ, 8–10% – «Укртрансгазу» й облгазам за транспортування палива, 2–3% – за послуги з постачання тим же облгазам.

Та з 1 липня, після поділу облгазів на дві різні компанії, новостворені постачальники газу відкрили в Ощадбанку вже свої спецрахунки (а облгази, відповідно, спецрахунки анулювали), на які надходять гроші від споживачів газу. Щоб розподіляти ці гроші між учасниками ринку, НКРЕКП ввела в дію новий алгоритм.

Проте він передбачає вилучення частини коштів, що належать газорозподільчим підприємствам за послуги з розподілу газу (в обсязі видатків на виробничо-технологічні витрати, нормовані витрати і власні потреби, котрі входять у тариф на розподіл, або технологічний газ), із рахунку зі спецрежимом використання гарантованого постачальника на поточний рахунок НАК «Нафтогаз України». Тобто НКРЕКП, порушуючи Господарський кодекс, вирішила, що розрахунки за технологічний газ здійснюватимуться за відсутності договірних відносин між гарантованим постачальником і «Нафтогазом».

У новому алгоритмі щодо більшості областей узагалі не виявилося відсотків розподілу виторгу зі спецрахунків. Тобто гроші від споживачів, які надходять на спецрахунки в Ощадбанк, там просто акумулюються. З урахуванням обсягу споживання газу населенням на рівні 300 млн куб. м на місяць із 1 липня на спецрахунках по всій країні вже зависли понад 1 млрд гривень, якими не можуть скористатися ні «Нафтогаз», ні «Укртрансгаз», ні розподільчі компанії.

Незважаючи на те, що ініціатори зміни алгоритму мали на меті зменшити заборгованість розподільчих компаній перед «Нафтогазом», в останній попереджали НКРЕКП про те, що цей алгоритм не спрацює через неможливість використовувати отримані гроші від інших учасників ринку без наявності договірних відносин. Це суперечить ст. 11 Цивільного кодексу України.

Отже, зміна алгоритму розподілу коштів позбавляє розподільчі підприємства можливості отримувати гроші за транспортування газу і права на формування та розпорядження прибутком. А виторг від проданого газу, який завис, замість очікуваного чиновниками НКРЕКП підвищення рівня розрахунків, лише погіршить ситуацію з боргами за газ перед «Нафтогазом», що перевалили за 22 млрд гривень.

Джерело: