15.06.2018 / 11:04

НАК отримує надприбуток від ціни на газ завдяки їм же створеним небалансам

«НАК "Нафтогаз України" отримує надприбуток від продажу газу за завищеною ціною завдяки їм же створеним небалансам в ГТС, замість того, щоб оформити прямий продаж підприємствам ТКЕ за ціною ПСО.»

Підтримати 1 0
Антон Яворовський, комерційний директор ПАТ "Харківміськгаз" Антон Яворовський, комерційний директор ПАТ "Харківміськгаз"

Сьогодні в Україні йдуть судові тяжби між компанією "Укртрансгаз", що належить до структури НАК "Нафтогаз України", та газорозподільчими компаніями. Так, "Укртрансгаз", як оператор ГТС, намагається через суд стягнути з ПАТ "Харківміськгаз" 3,4 млрд грн за газ. В свою чергу, в Харкові стверджують, що мова йде про газ,  якій був спожитий підприємствам теплової енергетики. А "Укртрансгаз" намагається перекласти на "Харківміськгаз" чужі борги.

Кореспондент "Українських Новин" спробував розібратися в аргументах, які наводять в "Харківміськгазі", в інтерв'ю з комерційним директором компанії Антоном Яворовським.

Яка на сьогодні реальна заборгованість компанії перед оператором ГТС? Чому та як сформувалася така заборгованість? Що потрібно зробити, щоб вона не виникала або зменшувалася?

На сьогоднішній день реальна заборгованість нашого підприємства перед "Укртрансгазом" за надані послуги балансування становить 194 млн. грн.

Основна причина виникнення цієї заборгованості - відсутність економічно обґрунтованого тарифу на розподіл природного газу і, як наслідок, дефіцит тарифної виручки. При діючому тарифі нам просто не вистачає коштів для розрахунку з контрагентами.

Головною причиною фінансового дефіциту є занижений тариф, який не переглядався з 2015 року. Наприклад, витрати "Харківміськгазу" на закупівлю природного газу для виробничо-технологічних потреб покриваються тарифом лише на 77%.

У 2017 році зросли й інші статті витрат, пов'язані з діяльністю компанії. Наприклад, вартість паливно - мастильних матеріалів, необхідних для роботи експлуатаційних служб "Харківміськгаз" в порівнянні з аналогічним періодом минулого року зросла більш ніж на 20%.

Аналогічна ситуація складається і з наданням безкоштовних послуг клієнтам компанії. Виходячи з кількості індивідуальних лічильників, які потребують перевірки, "Харківміськгазу" щорічно необхідно 4,5 млн. грн., А в тарифі на ці цілі передбачено лише 1,2 млн. грн.

"Харківміськгаз" неодноразово проводив відкриті обговорення і надавав в НКРЕКП розрахунки економічно обґрунтованих витрат компанії. У 2017 році ПАТ "Харківміськгаз" двічі проходило процедуру подання тарифів, однак вони не були затверджені.

Щоб усунути цю заборгованість, необхідно встановити тариф, який покриває економічно обґрунтовані витрати "Харківміськгазу".

Через кого із замовників послуг транспортування газу утворюються найбільші борги по небалансах?

У рейтингу боржників за травень 2018 роки за послугу балансування "Укртрансгаз" присвоїв "Харківміськгазу" "почесне" перше місце за рекордну суму заборгованості в 5 млрд. грн. і за найбільший приріст боргу в квітні 2018 року - майже в 500 млн. грн.

"Харківміськгаз" не визнає законними дії "Укртрансгаз". Насправді це заборгованість найбільших підприємств теплокомуненерго Харкова за газ перед "Нафтогазом".

НАК "Нафтогаз України" протягом 2016-2018 р.р. свідомо відмовився від того, щоб документально оформляти поставки газу для постачання найбільших підприємств теплокомуненерго Харкова.

Слідом за цим "Укртрансгаз" спожитий підприємствами ТКЕ газ відніс на небаланс "Харківміськгазу", після чого заборгованість нашого підприємства штучно зросла до рекордних 5 млрд грн.

У свою чергу, НАК "Нафтогаз України" отримав можливість оформити газ як реалізацію через своє дочірнє підприємство "Укртрансгаз" - вже за ринковою ціною газу (10 600 грн / тис куб. м в квітні) із застосуванням коефіцієнта 1,2 замість пільгової ціни, яка в два рази нижче.

Роз’ясніть  детально за яким механізмом у таких замовників виникають борги за послуги балансування газу та чому?

Згідно вимог Кодексу газорозподільних мереж і Постанови Кабміну України № 187, "Харківміськгаз" транспортує природний газ споживачам, який вони закупили на підставі договору у постачальника. Якщо за підсумками місяця постачання замовник від зобов'язань відмовляється або не в силах їх виконати, тоді виникає різниця в обсягах поставки і транспортування, яка лягає на небаланс нашої компанії. У свою чергу, "Харківміськгаз" має право вимагати компенсацію у споживача, який допустив небаланс, помноживши вартість на коефіцієнт 1,5 або 2 згідно з вимогами Кодексу.

З цього правила є важливий виняток - якщо у споживача укладено договір з постачальником зі спеціальними обов'язками, то витрата такого споживача може бути оформлений тільки на такого постачальника. У разі поставки газу підприємствам ТКЕ, то мова йде про газ з ресурсу НАК "Нафтогаз України". Саме НАК зобов'язаний забезпечити тепломережі та котельні, які дають тепло і гарячу воду жителям міста, газом в повному обсязі за ціною ПСО - 4 942 грн без ПДВ.

Саме НАК "Нафтогаз України", протягом 2016-2018 р.р. свідомо порушував зобов'язання, покладені на нього урядом, відмовляючись від обсягів найбільших підприємств теплокомуненерго Харкова - КП "Харківські теплові мережі" та "Харківська ТЕЦ-5".

В результаті таких порушень споживання підприємств ТКЕ "Укртрансгаз" відніс на небаланс "Харківміськгазу", що завищило заборгованість нашого підприємства до штучних 5 млрд грн.

Чому Укртрансгаз приписує ці борги газорозподільним компаніям? Яку насправді роль в цьому питанні та на газовому ринку виконує Оператор ГРМ.

Ми вважаємо, що "Укртрансгаз" діє узгоджено зі своїм власником - НАК "Нафтогаз України" - і пред'являючи облгазам як небаланс, ті обсяги природного газу, які спожили найбільші підприємства ТКЕ. Це спроба змусити облгази купити природний газ по небалансу з ресурсу "Нафтогазу" за ціною, що вдвічі перевищує ринкову. НАК "Нафтогаз України" отримує надприбуток від продажу газу за завищеною ціною завдяки їм же створеним небалансам в ГТС, замість того, щоб оформити прямий продаж підприємствам ТКЕ за ціною ПСО.

Опишіть повністю якою має бути ця процедура відповідно до законодавства (отримання номінацій)?

Відповідно до законодавства і укладених договорів між постачальником і споживачем, на умовах договорів, проводиться оплата заявлених обсягів газу.

Після цього постачальник набуває на ринку даний обсяг природного газу для конкретного споживача, про що повідомляє оператору ГТС.

Даний обсяг природного газу вважається номінацією, яку споживач придбав, а постачальник поставив в мережі оператору ГРС для розподілу. Відповідно до виділеної номінацією, оператор ГРС здійснює розподіл обсягів природного газу споживачу.

Постанова НКРЕКП № 615 почала діяти з 2017 року. А яка ситуація із боргами, які виникли до прийняття цієї постанови? 

Заборгованість підприємств ТКЕ, яка утворилася до прийняття постанови НКРЕКП № 615, в даний час погашена.

Чому ваша компанія не подає до ТКЕ акти щодо небалансів із застосуванням коефіцієнту 1,5? Це ж вигідно, що заважає?

Тому що дії "Укртрансгазу", коли поставки на адресу ТКЕ представляють небалансами, є незаконними.

Ми не хочемо незаконно застосовувати підвищувальні коефіцієнти в розрахунках за газ, поставлений підприємствам ТКЕ рамках ПСО. Це суперечить здоровому глузду і чинному законодавству.

Адже населення, споживачі тепла, платять підприємствам ТКЕ за тарифами, які розраховані виходячи з ціни газу по ПСО, без застосування коефіцієнтів.