24.10.2018 / 12:30

Український ринок газу завмер за чотири кроки від Європи

«Розпочата у 2015 році лібералізація українського газового ринку принесла перші позитивні плоди і потребує завершення»

Підтримати 3 1
Олег Ніконоров, директор "Регіональної газової компанії" Олег Ніконоров, директор "Регіональної газової компанії"

Один з найбільших газових ринків Європи - наш, український ринок – сповнений можливостей з точки зору інвесторів. Газом у нас користується стільки ж споживачів, як у Франції, а протяжність газорозподільних мереж порівнянна з Німеччиною. Навіть скорочуючи споживання газу кілька років поспіль, Україна лише недавно поступилася за цим показником своїм місцем Італії і зрівнялася з Іспанією, яка є 13 економікою в світі.

Однак повноцінно реалізувати весь потенціал такого масштабного ринку зараз неможливо. Досить поглянути на ситуацію з конкуренцією, а це наріжний камінь будь-якого ринку, щоб оцінити критичний стан справ.

Вільна лише третину ринку. Це сегмент комерційних споживачів, на яких припадає близько 10 млрд куб. м газу щорічно. Решта 20 млрд куб. м можна реалізувати тільки на умовах, які диктує держава.

Наступний аспект - ресурсне наповнення ринку. Тут майже 80% видобутку та імпорту газу контролюються державною монополією.

Нарешті, фінансова сторона ринку газу. Вона також далека від уявлень про ліберальну економіку: 2/3 всіх платежів за газ генерує держбюджет, коли здійснює бюджетні трансферти по субсидіях для споживачів. Всі платежі громадян проходять через держбанки на рахунки, відкриті в держбанках.

Всі ці проблеми потрібно усунути, щоб завершити інтеграцію українського газового ринку з європейськими ринками. Зроблені кроки в цьому напрямку чітко вказують на те, що це правильний шлях. Навіть часткова лібералізація українського газового ринку зробила можливими позитивні зміни.

Так, сфера розподілу газу стала єдиною, де був проведений анбандлінг - поділ бізнесів з транспортування та продажу газу. Цей складний процес був проведений ще в 2015 році, різко і без особливої ​​підготовки газорозподільних компаній. Однак завдяки цьому зараз незалежно один від одного ефективно діють компанії-оператори ГРМ і компанії-постачальники газу. Після трьох років роботи в такому режимі ми можемо сказати, що було вибрано стратегічно правильний напрямок.

Що зроблено за цей час?

Ми послідовно будуємо якісний клієнтський сервіс. Раніше газорозподільні компанії називали облгазами. Дійсно, це були газові контори з радянським родоводом і без натяку на сервіс. Зараз, я завжди питаю у співрозмовників, чи користуються вони нашими сервісами і які їхні враження. Нещодавно я спілкувався з представниками провідних вітчизняних бізнес-шкіл. Мої співрозмовники відповіли, що сервіси РГК є найбільш зручними та комфортними порівняно із іншими постачальниками комунальних послуг. За останній рік наші фахівці обслужили 50 млн контактів з клієнтами. Результати опитувань споживачів, які проводить незалежна компанія, показують, що протягом останніх двох років позитивне сприйняття газорозподільних компаній зростає.

Клієнти - це мета, на яку слід орієнтуватися при реформуванні газового ринку та його інтеграції в Європу. Найцінніший актив тут - не газопроводи, а клієнти. Щоб завершити нашу дорогу до Європи, необхідно зробити ще чотири послідовні кроки в реформуванні ринку газу.

По-перше, потрібен незалежний оператор ринку, рівновіддалений від усіх його учасників і непідконтрольний державі. Зараз функції такого оператора виконує компанія, яка знаходиться в підпорядкуванні найбільшого державного трейдера і імпортера газу.

По-друге, слід дати всім учасникам ринку доступ до закупівель українського газу. Зараз це майже 15 млрд куб. м, які доступні лише одному гравцеві на ринку.

По-третє, потрібна монетизація субсидій на газ. Завдяки монетизації будь-який споживач отримає можливість самостійно вибирати постачальника газу.

Послідовне виконання цих трьох кроків зведе нанівець можливості окремих учасників ринку в своїх інтересах спотворювати ринкову кон'юнктуру, маніпулювати попитом і пропозицією.

Тільки після цих трьох кроків стане можливим четвертий: скасування державного регулювання ціни на газ. Тоді формувати об'єктивну ціну зможе вже сам ринок.