20.01.2017 / 14:18

Чому в квітні ринок газу для населення не запрацює

Через відсутність готовності до ринку, уряду доведеться продовжити дію постанови №758, яка регулює особливий механізм поставок газу населенню. Конкурентного ринку в цьому сегменті не буде, як мінімум, ще рік.

Сергій Головнев, БІЗНЕС Цензор

Дія постанови Кабміну №758, яким відкладалося імплементація деяких норм закону "Про ринок газу", закінчується 31 березня 2017 року.

Постанова була прийнята в кінці квітня 2016 року відразу після того, як прем'єра Арсенія Яценюка змінив Володимир Гройсман.

Для чого був затверджений цей документ?

В першу чергу, громадяни знайоми з ним завдяки підвищенню ціни на газ. Постановою була встановлена формула розрахунку ціни на газ для населення і встановлена його гранична вартість для цієї категорії споживачів - 6 879 грн за тис куб. м.

Також важливо, що цим документом на збутові підприємства облгазів були покладені так звані спеціальні зобов'язання по забезпеченню населення газом.

В Європі такий механізм відомий, як PSO (Public Service Obligation). Це зобов'язання, покладені на організації для забезпечення послуг, які є значущими для широкого кола споживачів (service of general interest). У їх число можуть входити поштові, енергетичні, соціальні послуги банку.

По суті, своєю постановою Кабмін вивів поставки газу населенню з-під дії газового закону. Передбачалося, що постанова діятиме рік, за який уряд розробить нормативну базу і підготує усіх учасників процесу до впровадження ринку.

Учасники процесу:

Державна газовидобувна компанія ПАТ "Укргазвидобування" (УГД), яка поки що є єдиним джерелом газу для населення. Акції компанії належать НАК "Нафтогаз".

НАК "Нафтогаз України", який згладжує різницю в ціні газу для населення і ринкової ціни.

ПАТ "Укртрансгаз" (УТГ), керуючий газотранспортною системою України (ГТС). Його роль в процесі ключова. Саме УТГ відповідає за фізичну доставку газу в масштабах країни і обробляє всю інформацію, пов'язану з поставками ресурсу.

Облгази, газорозподільні компанії у формі ПАТ, які експлуатують регіональні газорозподільні мережі (ГРМ). 70% мереж контролюються менеджерами олігарха Дмитра Фірташа. Зокрема - "Регіональної газовою компанією" (РГК).

Постачальники зі спецзобов'язаннями - збутові підприємства у формі ТОВ, створені облгазами. Як і ПАТ, більшість з них контролюється Дмитром Фірташем.

Незалежні постачальники. Зараз вони не беруть участь в поставках газу населенню. На ринку поставок газу непобутовим споживачам уже з'явилися великі трейдери: "ЕРУ Трейдинг" Андрія Фаворова, група "Скела Терціум" Сергія Белашова і група "Метида" бізнесменів Ігоря Вороніна і Юрія Величка, які працювали у Фірташа і ін.

Побутові споживачі. Інакше кажучі - населення.

 1 квітня 2017 року тимчасовий порядок поставки газу населенню, задіяний 758-ю постановою, закінчується. Це буде означати або повноцінний ринок газу, або колапс в забезпеченні населення ресурсом.

Справа в тому, що за минулі місяці уряд так і не усунув низку ключових проблем, які заважають вільній торгівлі паливом.

БізнесЦензор проаналізував фактори, які заважають впровадженню повноцінного ринку газу і роблять небезпечним скасування постанови Кабміну №758.

Субсидії вбивають ринок

Найбільша проблема для побудови ринку - наявність субсидій. За інформацією міністра соцполітики Андрія Реви, в опалювальний сезон 2016-2017 субсидіями скористаються 9 млн з 15 млн домогосподарств, або 60% всіх побутових споживачів.

У РГК Дмитра Фірташа схему відшкодування субсидій описують так: постачальник, продавши газу субсідіанту, розплачується з НАК "Нафтогаз" за паливо так званими протоколами. По суті - борговими розписками.

"Нафтогаз" розплачується цими протоколами з УГД за куплений газ. УГД передає протоколи до держбюджету в рахунок рентної плати за видобутий ресурс.

Лише з бюджету платежі йдуть живими грошима на обласні адміністрації, які відшкодовують постачальнику газу його маржу. Повне коло взаєморозрахунків займає кілька місяців.

У цій ситуації жодна приватна компанія не вийде на ринок газу для населення. Вирішити проблему можна за допомогою монетизації субсидій - коли субсідіант отримує живі гроші на спецрахунок, а потім перераховує їх постачальнику. Однак в Мінсоцполітики заявили, що тільки на відкриття декількох мільйонів рахунків піде не менше, ніж півроку.

Глава НАК "Нафтогаз" Андрій Коболєв, відповідаючи на питання кореспондента БЦ в кінці грудня, назвав монетизацію субсидій вирішальним фактором для запуску ринку.

"Я не бачу проблеми в тому, що з квітня перестане діяти постанова №758", - сказав Коболєв.

Ринкова ціна газу перевищила граничний тариф для населення

Постановою №758 було затверджено формула розрахунку ціни газу для населення. Вона прив'язана до газового хабу в Німеччині - NetConnect Germany (NCG).

Кабмін взяв спотову (поточну) ринкову ціну на конкретну дату і своїм рішенням встановив її для всіх побутових споживачів на рік.

Однак за цей рік значно змінилася не тільки ціна на німецькому хабі, а й обмінний курс гривні до долара. Зараз ринкова ціна поставки газу споживачеві становить близько 9 тис грн за тис куб.м, а не 6,9 тис грн, встановлених Кабміном.

Вона включає вартість газу на хабі NCG і його транспортування від хаба до українського кордону. Ці показники прив'язані до валютного курсу.

Також в ціну закладена транспортування газу магістральними газопроводами, що належать УТГ, транспортування регіональними газопроводами облгазів і фіксована маржа постачальника.

Детально всі ці цифри вже розписані.

Іншими словами, після втрати чинності 758-ї постанови, Кабміну доведеться пояснити населенню, чому ціна газу зросте ще на 30%.

"Це остання зміна ціни на газ в історії нашої держави", - говорив прем'єр Володимир Гройсман, коментуючи прийняття постанови №758 в квітні 2016 року.

Фактор облгазів

Зараз ринок працює таким чином, що кожен з його учасників повинен бути зацікавлений в постачанні, транспортуванні та споживанні газу.

Наприклад, компанія-постачальник домовилася про імпорт ресурсу і продажу його промисловому споживачеві. Вона спрямовує відповідну заявку в УТГ, так звану номінацію.

УТГ проводить мечінг (погодження) номінації. Він бере підтвердження номінації у імпортера газу про те, що той дійсно продає постачальнику заявлений обсяг.

Бере підтвердження у облгазу, - оператора газорозподільних мереж (ГРМ), - про те, що є відповідні потужності мережі для постачання.

Бере підтвердження (контракт) у споживача про те, що він дійсно закуповує заявлений обсяг.

Щодо поставок населенню, слабка ланка в цій схемі - облгаз. Він може просто ігнорувати номінацію незалежного постачальника, щоб не дозволити йому постачати газ населенню.

Цю проблему може вирішити розщеплення тарифу на дві складові - вартість самого газу і вартість його транспортування оператором ГРМ.

Немає поділу тарифу на товар і транспортування

У ринкових умовах, гроші за газ (товар) повинен отримувати постачальник, а вартість транспортування ресурсу регіональними газопроводами споживач повинен платити безпосередньо облгазу.

Тільки за такої умови у облгазів не буде мотивації завищувати обсяги поставок і перешкоджати заходу незалежних постачальників, які відберуть частину ринку у їх збутових підприємств.

Про необхідність впровадження такого механізму в травні 2016 року БЦ розповідав Дмитро Вовк, голова Нацкомісії з регулювання енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

"Лише при виконанні зазначених заходів будуть умови для конкуренції - то, заради чого збільшувалися ціни до ринкового рівня", - говорить Вовк.

Але і тут є проблеми з реалізацією такого плану. Уряду важко пояснити населенню, чому кожен споживач буде отримувати дві платіжки за газ, замість однієї.

При цьому одна з них - фіксована абонплата за обслуговування мереж. Вона стягується незалежно від того, споживався газ чи ні.

Відсутній контроль над постачальником

Якщо уряд не підготує до квітня механізмів контролю над незалежними постачальниками, ринок можуть заполонити аферисти.

Теоретично будь-який шахрай може укласти договір з групою споживачів (багатоквартирний будинок, село, дачний кооператив і т.д.), зібрати з них плату за газ, не заплатити за газ, а потім довести до банкрутства своє підприємство.

Найбільше такого сценарію побоюється РГК, котра управляє здебільшого облгазів. У разі таких афер облгази повинні будуть взяти збитки від постачання газу на себе, або виставити повторний рахунок споживачам. Це зіпсує імідж компанії, яку пов’язують з Фірташем.

Майже до кінця 2016 року надлишкові механізми контролю діяли на ринку для промислових споживачів. Кожен трейдер повинен був мати страховий запас газу в розмірі 50% від місячного законтрактованого обсягу газу і внести фінансове забезпечення в розмірі 50% від місячної вартості контрактів.

Восени 2016 року розмір страхового запасу був знижений до 10%, а финобеспечения - до 20%. У компанії Фірташа вважають, що цих механізмів для контролю над постачальником газу населенню мало.

Всі інші учасники процесу сходяться на тому, що це другорядна проблема, яку легко вирішити.

"Укргазвидобування" у вільному плаванні

До вступу в силу закону "Про ринок природного газу" в жовтні 2015 року, поставки палива регулювалися законом "Про основи функціонування ринку газу". У старому законі містилася норма про те, що весь газ, видобутий державними компаніями, повинен йти на потреби населення.

Тепер її немає. Зараз лише постанова №758 зобов'язує УГД продавати весь ресурс для потреб населення. Зі скасуванням постанови,  УГД, теоретично, зможе продавати газ будь-якому трейдеру незалежно від кінцевого споживача.

В такому випадку, самої компанії і трейдерам вигідно буде використовувати ресурс для більш відповідальних платників - великих підприємств.

Тут зіграє те, що витрати на адміністрацію поставок населенню більше, ніж витрати на адміністрацію одного великого контракту. Але, уряд не може допустити великого стрибка цін на газ для побутових споживачів за рахунок збільшення маржі постачальника.

Вирішувати цю проблему доведеться, вводячи нові нормативні акти на рівні уряду.

"Укртрансгаз" без програмного забезпечення

Основними умовами для створення ринку та інтеграції української системи газопостачання з європейською, є наявність програмного комплексу оператора ГТС. Така програма дозволить УТГ вести облік всіх поставок газу в режимі синхронізації з європейськими операторами.

Тендер на закупівлю такої програми був оголошений УТГ в грудні 2016 року. У січні перемогла угорська софтверна компанія IP Systems Ltd, яка розробила подібну систему для угорського газового оператора. Вартість продукту - 70 млн грн. Однак договір ще не підписаний.

Лише після впровадження програми, в Україні зможе запрацювати балансуючий ринок газу, подібний до європейського.

Для населення програма важлива тим, що лише з її допомогою УТГ зможе щодня контролювати баланс газу. Це означає  бачити споживання: загальне по країні, по будь-якої категорії споживачів, по кожному облгазу і газорозподільної станції.

Ще на початку 2016 року кожному споживачеві (в тому числі і побутовому) був привласнений так званий код EIC (Energy Identification Code) - наскрізний ідентифікатор для газових систем Євросоюзу.

Впровадження програми оператора і створення бази споживачів - обов'язкова умова для встановлення ринкового механізму в поставках газу побутовим споживачам.

Дуже малоймовірно, що до наступного опалювального сезону 2017-2018 Кабмін усуне всі проблеми, що заважають запуску ринку для населення.

Тепер найбільш прогнозований крок уряду - продовження дії постанови №758 ще на рік.

Це означає, що конкуренції в поставках газу населенню не буде. А реформа газового ринку відкладається на невизначений термін.

Джерело: