16.06.2017 / 16:18

Про три ключові аспекти реформи ринку газу.

«Споживачів газу хвилює тільки два питання: постійне і безпечне надходження газу, і за ціною, нижчою з усіх можливих. Ось заради чого і створений Третій енергопакет в країнах Євросоюзу, і чому розпочато реформу ринку газу в Україні.»

Підтримати 0 2
Марина Петров, заступник директора представництва ЄБРР в Україні Марина Петров, заступник директора представництва ЄБРР в Україні

З доповіді на засіданні Робочої групи при Комітеті Верховної Ради з паливно-енергетичного комплексу 19 травня 2017 року.

Про те, що вже є дорожня карта реформи

Під час обговорення ходу реформ в газовому секторі слід пам'ятати про те, що Україна проводить тут зміни в рамках впровадження Третього енергопакету Євросоюзу. У зв'язку з цим вже є спеціально розроблений урядом план реформування газового ринку, в якому прописані всі її етапи. Ось чому при черговому розгляді якихось нюансів газового ринку не варто відходити від контексту тієї великої реформи, яка вже відбувається і яка має довгострокові цілі.

Раз вже темою засідання цієї робочої групи став саме газорозподіл, то потрібно підкреслити, що у ЄБРР абсолютно нейтральне ставлення до того, яка форма власності у компаній-операторів в цій сфері - будь то приватні оператори, змішані або тільки державні. Ми з повагою приймемо будь-яке рішення парламенту і уряду в зв'язку з цим.

Про те, для чого реформа газового ринку

Вірним є твердження про те, що в історії з реформою споживачів газу хвилює тільки два питання: постійне і безпечне надходження газу, і за ціною, нижчою з усіх можливих. Ось заради чого і створений Третій енергопакет в країнах Євросоюзу, і чому розпочато реформу ринку газу в Україні. Пам'ятаючи про цю мету, а також про те, що відбувається на ринку газу в цілому, можна зважено розглянути ситуацію з газорозподілом.

Отже, метою для тієї моделі газорозподілу, яка, як ми сподіваємося, все ж будується, є створення для споживачів можливості самостійно вибирати з декількох постачальників газу. Натомість облгази просто надають послуги з транспортування газу від різних постачальників до споживачів, за встановленими для них тарифами. Таким чином з'являється конкуренція серед постачальників. І залишається частина вартості газу, який держава регулює - це послуги з транспортування та дистрибуції газу, а це природна монополія. Тому тут важливим є контроль за структурою тарифів. Ще раз підкреслю, що тут кінцева задача - дати можливість кінцевому споживачу газу самостійно вибирати між різними постачальниками.

Про те, як залучити інвестиції в газорозподіл

Що ситуації, яка склалася навколо операторів газорозподільних мереж, є найважливішим для банків, для фінансистів? Найважливіше - це забезпечення визначеності, прозорості та стабільності.

Але вже неодноразово було відзначено, в тому числі і тут, на засіданні робочої групи, що для операторів газорозподільних мереж постійно змінюються правила регулювання і юридичні документи, за якими вони діють.

Ще раз підкреслю - ЄБРР вважає що можливі різні форми володіння/керування мережами. Хоча можна сказати, що з різних видів оренди для нас оптимальною була б концесія, тому що вона дозволяє чітко структурувати відносини між власником в особі держави і концесіонером, що відкриває можливості для залучення довгострокового фінансування. Тому головне, що б всі умови передачі мереж приватним операторам були чітко визначені. Наприклад, багато неясностей з тим, як визначити і оцінити ті поліпшення, які внесені до державної частини розподільних мереж і яким чином захищені інвестори і кредитори, які фінансують такі поліпшення. В результаті такої неясності практично неможливо забезпечити нормальне фінансування.

Одне з ключових умов для виконання Третього енергопакету полягає в тому, що енергокомпанії повинні бути в змозі залучати інвестиційне фінансування від третіх осіб. Як забезпечити виконання цієї умови? Є два варіанта. Перший, коли всі інвестиції закладають в тариф - тобто інвестиції щорічно покриваються за рахунок тарифу «cost +». У цьому випадку сам розмір цього тарифу стримує зростання інвестицій, а значить модернізацію. Другий варіант, так званий RAB, коли спочатку залучається фінансування, проводиться модернізація та зменшення витрат і збільшення ефективності дозволяє прибутково працювати в рамках затвердженого тарифу. І саме такий варіант є виходом у нинішній ситуації, коли в країні в три рази скоротилося споживання газу, коли потрібно приймати рішення про те, чи потрібна в таких умовах склалася структура мереж - труби існуючих діаметрів, ті ж компресори та інше. Простіше кажучи: модернізацію мереж можна робити протягом 30 років при існуючій системі тарифоутворення, або відразу привести мережі у стан, відповідне склався споживання, потім за рахунок цього заощаджувати і за рахунок цієї економії розраховуватися, в тому числі і за залучені для цього кредити.

Для фінансистів дуже важливо щоб були врегульовані права власності та укладені довгострокові угоди на використання мереж. Тому це слід зробити обов'язково. Тому що якщо системі потрібні кредитори, то права цих кредиторів повинні бути захищені. Захист інвестицій повинна бути закріплена законодавчо. Ось чому ЄБРР, хоча і пишається тим, що є найбільшим зовнішнім кредитором в Україні, а й шкодує про те, що недостатньо інших великих інвесторів з-за кордону.

Джерело: